Taistelupetankki
Kisakalenteri
Joulu 2024
MTKTPLS
48 25 26 27 28 29 30 1
49 2 3 4 5 6 7 8
50 9 10 11 12 13 14 15
51 16 17 18 19 20 21 22
52 23 24 25 26 27 28 29
1 30 31 1 2 3 4 5

Ei tulevia tapahtumia.

Mitä on taistelupetankki?

Taistelupetankki on haastaviinkin maastoihin sopiva dynaaminen ja aggressiivinen laji. Sanotaan, että taistelupetankki alkaa siitä, mihin tavallinen petankki jää. Sanonnalla viitataan paitsi edellä mainittuihin monipuolisiin maastovaihtoehtoihin ja perinteistä kiihkeämpään pelin kulkuun, myös taistelupetankin sääntöihin. Tutustu alla olevaan lajiesittely-tiivistelmään ja muuhun sivustomme tarjoamaan oheismateriaaliin. Tämän jälkeen onkin aika siirtyä maastoon kokeilemaan itse - lukemalla ei uimaan opi!

Kuulat

Pelivälineet:

1 maalipallo eli snadi
2 samaraitaista kuulaa / pelaaja

Pelin tarkoitus:

Pelaajan on tarkoituksena on saada ainakin toinen kuulistaan lähimmäksi snadia oman heittovuoronsa päätteeksi. Mikäli tämä ei onnistu, pelaaja tippuu pelistä. Näin jatketaan kunnes yksi pelaaja on enää jäljellä.

Kuulat

Ottelun tarkoitus:

Pelaajan tarkoituksena on voittaa sovittu määrä, esim 4, pelejä.

Pisteenlasku:

Voitetusta pelistä saa yhden voiton.

Pelin kesto:

Peli voi kestää ihan mitä tahansa viidestä minuutista tuntiin, riippuen olosuhteista (kuten pelaajien taito, maasto-olosuhteet, säätila, onnistuneiden kilkkausten määrä, pelaajien valppausaste...)

Aloitus

Pelin aloitus:

Edellisen pelin voittaja heittää snadin sopivaksi katsomaansa paikkaan. Ensimmäisessä pelissä tämän heiton suorittaa rankingin huonoin, pihapeleissä ottelun nuorin.

Tämän jälkeen suoritetaan ns. yhteislaukaus, jossa kaikki pelaajat heittävät kuulansa yksi kerrallaan pelialueelle mahdollisimman yhtäaikaisesti. Pelaajan on suositeltavaa seurata, mihin omat kuulat päätyvät.

Heitto

Ensimmäisen varsinaisen heittokierroksen aloittaa se, jonka kuula on kauimpana snadista. Kaksi omaa kuulaa pyritään heittämään halutussa järjestyksessä snadia kohden siten, että ainakin toinen niistä on oman heittovuoron päätyttyä lähinnä snadia. Mikäli pelaajan kuula ei ole oman heittovuoron eli kahden heitetyn kuulan jälkeen kaikkein lähinnä snadia, pelaaja putoaa välittömästi kierrokselta pois.

Seuraava heittovuoro on sillä pelaajalla, jonka kuula on ensimmäisen heittäjän jälkeen kauimpana. Näin edetään, kunnes kaikki pelaajat ovat heittäneet kuulansa ja tässä heittovuorojärjestyksessä edetään seuraavilla heittokierroksilla.

Poiminta

Heittopaikka määräytyy seuraavasti:

Pelaaja asettuu seisomaan niin että heitettävä kuula on maassa isovarpaiden välisellä suoralla.

Heitto

Heitto:

Pelaaja poimii pallon jalkojensa välistä ja heittää pallon valitsemallaan kädellään niiltä jalansijoilta. Heiton aikana saa hypätä, kunhan laskeutuu samoihin jälkiin. Pallon on heitossa kuljettava ilmassa vähintään 10 cm.

Tuomaristo:

Koko pelaajakunta toimii tuomaristona, jonka tulisi kyseenalaisissa tilanteissa pyrkiä konsensukseen eli yhteisymmärrykseen.